9.3.09

Konsten att somna!


Nu sitter jag här igen med något jag INTE besitter - konsten att somna.

Jag somnar av två anledningar:
1 - Jag är full.
2 - Jag har varit vaken så pass länge att jag somnar av utmattning (ca 24h).


Jag är trött. Jag känner det i ögonlocken men så fort jag lagt mig ned och slutit ögonen i några minuter blir pigg som en sol och kan inte ligga still eller slappna av för fem öre - nej jag tycker att det är mer avslappnande att ha ögonlocken öppna än slutna.

Så vad gör jag då?

Jag tröttnar på att ligga där och leka tumlare så jag går upp igen och sätter mig framför datorn. Min erfarenhet säger mig nämligen att jag inte kommer att somna på några timmar ändå.

Tyvärr leder detta till en nedåtgående spiral med en lutning på ungefär 90°. Jag behöver såklart som de flesta människor sömn och sover ifatt mina timmar på morgonen-> förmiddagen -> lunchen vilket i sin tur leder till att jag måste vara vaken ÄNNU längre dagen därpå.

Min lösning på detta problem brukar vara att jag, istället för att sova alls den natten, är vaken ända till kvällen dygnet därpå - då jag brukar kraschlanda runt 8-tiden ungefär.

Detta är ju inte speciellt nyttigt, det är jag väl medveten om men det känns snäppet bättre än att svepa i mig en flaska rödvin.

Vad skulle du ha gjort?

3 kommentarer:

Anonym sa...

pratat med din mor, det finns andra lösningar

Anonym sa...

Jag är inne i lite samma sak, det kommer och går det där har jag märkt. Men när ja har tröttnat på youtube (dit jag i första hand vänder mej när ja inte kan sova) så åker åker det på någon film som man har sett uppemot 20ggr, gärna skit lång. I mitt fall börjar nu klockan närma sej 4, vilket bara är 2 timmar kvar till det är dags att gå upp. Nu är man i det kritiska momentet, man börjar bli lite trött och känner att man kanske ändå borde sova, men man vill ju inte lägga sej i 2timmar för då blir man så förbannat trött när man ska upp. Så nu är det dags att göra nåt kul för att hålla sej vaken ist, vanligtvis i mitt fall betyder det några serie avsnitt. Vips så är klockan ½7 och det är dags för frukost. När man sedan kommer hem runt 16-17 så somnar man relativt ovaggad. När ja väl somnar är ja faktiskt rätt bra på att just sova, så det är inga problem med en sömn mellan 17-06 efter en sån här bravad, vilket i slutändan leder till att man får till dygns rytmen!

Anonym sa...

Exakt samma grej här. Speciellt nu när jag är ledig, det är ju irriterande! Sitter o surfar runt på hemnet o kollar på tv till fyra/halv fem, sen blir jag stressad över att kl är så mycket o stressar för att komma i säng, vilket leder till att jag blir klarvaken förstås! :) Läser i min kursbok tills ögonen nästan trillar igen (pushar gränsen med att ibland vänta tills jag somnar med huvudet i boken o då när jag kvicknar till släcker jag lampan fort som f-n innan jag hinner tänka efter =)). Inatt funka ingenting..vaken till ca 06.30 tror jag..grannen renoverar så började lyssna efter när han skulle sätta igång = hemskt! Hehe! är nattmänniska alla ggr men får ju inget gjort, bara slappar =) Försov mig idag så tyvärr lär jag ju inte bli trött än på många timmar, hade ju tänkt gå upp skapligt ändå så jag kan sova tidigare inatt. Du är inte ensammen iaf :D Nu ska jag baka blåbärspaj o sen glo på SATC..ciao =)

Skicka en kommentar