2.3.09

Män som hatar kvinnor!


Anna - detta är ingen läsning för dig! :)

Igår blev vi medbjudna av Tjoffe och Frida på "Män som hatar kvinnor".
Först var jag skeptisk.
Jag ogillar verkligen svensk filmindustri. Filmer som "Beck" och "Wallander" var kul en gång men inte 146743. Jag anser mig själv även känna till språket tillräckligt bra för att veta när någon spelar dåligt, vilket oftast är grejen med svensk film. Skådespelarna är inte tillräckligt bra i detta land med enbart 9 256 347 invånare.

Detta kände jag av även i denna film. Jag tyckte speciellt att Noomi Rapace, i rollen som Lisbeth Salander, spelade mindra bra när hon agerade "cool". Det blev bara löjligt i min värld. Jag förväntade mig att hon faktiskt skulle vara cool. Inte låtsas.

Men - Nog om det sämre med filmen.
Vissa scener chockade mig rejält. Detta är nog den mest obehagliga film jag någonsin sett från den nordiska filmindustrin (ja, våra grannar norrmännen och danskarna har haft ett finger med i spelet. Kan vi inte bra slå ihop dessa tre länder så det blir ett ordenligt land av det hela?!) Jag kom på mig själv att jag ville blunda flertalet gånger. Hemska bilder. Hemsk handling. Så typsikt rått och osvenskt. Men med en gnutta humor då såklart. Jag och resten av biobesökarna skrattade åt både det ena och det andra.

Jag skulle även vilja höja mitt glas åt musiken som lade statusen på Hollywood-nivå och man hamnade verkligen i stämning.

Mina favoriter i filmen var Sven-Bertil Taube, som spelade Henrik Vanger samt flickan som spelar Harriet Vanger. Att agera i stillbild är svårt. Det har vi lärt oss av Top Model. Hon som spelar Lisbeth som barn känns också mycket trovärdig!

Se trailern här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar